7 juni 2010

Overlevnadsinstinkt

Jag far borja nattskift. Min skjuts aker harifran. Jag lyckas byta till dagskift. Alla mina vanner pa hostlet beslutar sig for att vi alla (inklusive jag) ska flytta till stan. Jag ber att fa hoppa tillbaka till nattskift, vilket lyckas. Jag har ingen skjuts hem och ingen rekommenderar en promenad kl 4 pa morgonen. Jag lyckas fa skjuts av en snall dam som orkar kora en omvag. Till nasta dag far jag lana en cykel, gratis, fran hostlet. Hjalm och hela kitet. Perfekt!

Jag slutar 4 pa morgonen, satter pa mig hjalmen och ska nojd cykla hem efter 10 timmars arbetspass. Satter mig pa cykeln. Psssss. Cykeldacket har punka. Toppen. Jag gar hem. 20 minuters promenad, passerande 2 rondeller, en stangd shop, 2 rykande avlopp, en travbana, en fotbollsplan och ett villakvarter. Tanker smsa pappa och be honom ringa upp som sallskap, pengarna pa telefonen ar slut sa smset gar inte ivag. Aldrig har en cykel vasnats sa mycket, aldrig har det varit sa morkt runt mig nar jag traskat hem och aldrig nagonsin har stjarnorna lyst sa klart och varit sa manga. Hade nastan varit romantiskt om jag inte varit skrackslagen.

Men slutet gott, allting gott. Jag ar hemma i varmen och ska nu krypa ner under tacket. Sov sa gott, kara vanner!

1 kommentar: