10 apr. 2010


Kara dagbok!

I mandags var det toppenmysigt. Efter att ha spenderat hela helgen med T (Therese ar sa langt att skriva ut) sa insag vi att vi inte kunde fa nog av att umgas med varandra, konstigt nog. Sa vi akte in till stan, kopte en flaska rott vin och la oss pa en filt pa grasmattanmed utsikt over Melbourne skyline och Yarra River. Otroligt vackert och en alldeles underbar eftermiddagssol gjorde att det inte var sarskilt kallt heller. Vi lyssnade pa bra musik, smapratade och bara njot av livet nar det ar som allra bast.

I onsdags hade jag en arbetsintervju, det var ett saljar-jobb. Jag gick dit med oppen installning, men sa fort jag horde ordet "salja" sa insag jag att jag antagligen inte var ratt man for jobbet, sa jag tackade nej. Da ringde telefonen och jag hade ett annat jobb. Jag tog pa mig mina klader jag haft nar jag arbetade i Bright (ni vet, nar jag var golvlaggare och malare for en helg) och taget tog mig snart till Brighton Beach, en av de rikaste fororterna. Husen ar som palats och anses som daligt om du inte har havsutsikt. Jag hade forvandlats till tradgardsmastare! Hela dagen kampade jag med baksidan, jag och en man med eget foretag. Vi forslade jord fran ett stalle till ett annat, lade grasmatta och diskuterade vattenforhallanden i Australien. Lite otippat, menlarorikt. Tanke pa min kara mor sa fort jag blev trott eller kande att det sved i latmaskblasorna jag snabbt fick av spaden och krattan. "Kom igen nu, Mika. Lite hard arbete i tradgarn har ingen dott av" Tack, mamma!


Dagarna gar ratt sa snabbt har, forstar inte varfor. Veckan rusade forbi i ett ogonblick, och vips sa var det fredag. T visade sina kock-skills och lagade mat at oss har i lagenheten, jattegott. Rostade rotfrukter, kott och rodvinsas med applepaj som efterratt. Vi at i all evinnerlighet, tror jag. Sen fick vi knada pa oss partykladerna och rulla vidare ut till stan. Vi borjade pa Chaplin, som ar en koreansk pub dar Nancy (en av tjejerna jag bor med) jobbar. Dar bjods det pa frukt och drinkar, och sen gick vi vidare till en nattklubb precis vid Yarra River, krypavstand fran var lagenhet. Dar var det jattemycket folk och vi dansade oss torstiga och hungriga. Kvallen avslutades i China Town dar vi at pa China Bar. Nar asiater ater delar alla pa all mat som bestalls, sa man far ofta enliten tallrik som man sedan kan plocka maten fran allas storre tallrikar, lite som tapas. Jattegott. En av killarna lurade mig till att smaka pa hans mat, som var sa stark att jag borjade att grata. Vatten och servetter bestalldes in at europeen som inte kan ata kryddad mat, och sen var det dags for mig att lara mig ata med pinnar. Med en enastaende larare och en snabblard elev ar jag nu nastan fullard. Jag maste bara trana upp musklerna i handen! Det ar jobbigare an det ser ut. Klockan 5 smog vi hemat igen, tackade for en trevlig kvall och somnade valdigt gott.



Min kara rumskamrat, Ashley


Vill val passa pa att saga att det ar kul att se att ni hittat tillbaka till min blogg. Det har varit daligt med kommentarer ett tag, och det innebar val att ni inte laser? Eller sa vet ni inte hur man gor. Sa har kommer en lektion!

1. tryck pa "kommentarer"

2. skriv en kommentar i "kommentar-rutan"

3. valj alternativ "anonym" i "kommentera som"-rutan

4. tryck pa "skicka kommentar"

(5. skriv av orden som kommer upp)

FARDIG!

Du har nu skickat en kommentar. Nu kommer val min blogg att bli overrost med kommentarer, antagligen... Jippi!



Jag har blivit erbjuden ett jobb ocksa, det kanske jag ska beratta. Det var nara ogat att jag ringde hem och med lite panik i rosten bad nagon bestamma hur jag skulle gora. Tills T utmanade mig till att ta ett eget beslut, utan att lata slumpen avgora. Jobbet ar i Cann River,Victoria. Ligger 6 timmar oster om Melbourne, mitt ute i ingenstans. 300 invanare, en super market och ett bageri. Mitt jobb skulle vara pa bageriet. Jag skulle fa jobba fulltid, 6 dagar i veckan om onskat. Detta skulle ge mig 600-700 dollar per vecka och mitt boende skulle bara kosta 60 dollar per vecka. Jag skulle bo i ett hus med nagra andra backpackers, ha min egen sang och dela kok och badrum. Och om jag ville skulle jag kunna fa stanna i 6 manader.

MEN... Vem vill egentligen lamna nagot som ar for bra for att... lamna? Jag tror inte att det ar jag, i alla fall. Jag har helgen pa mig att bestamma mig, inget ar annu bestamt men det lutar lite tyngre at ena hallet. Som T sa klokt sa; du ar ju har for upplevelsen ocksa. Hur mycket upplevelse kommer du att fa under de 6 manaderna om du jobbar 55 timmar i veckan. Men som sagt, inget beslut taget an. Fortsattning foljer...

3 kommentarer:

  1. Låter som att du har det grymt! Låtar kommer rulla in på din mail lite senare under dagen :)

    SvaraRadera
  2. Nu har jag provat att skriva kommentar . kära mor

    SvaraRadera
  3. Jag har fått jobb! Arnes automatservice, fylla på kaffemaskiner osv. Fritt jobb, 7-4, egen bil, fri frukost, en timmes lunch, ja du hör ju........Trevlig person får trevligt jobb...Jag hör av mig igen!!
    Love från alla på Lillmyr 14

    SvaraRadera