12 mars 2010

http://www.mthotham.com.au/mountain/
har har jag sokt jobb nu. Vore inte det lite lustigt? Aka till Australien och jobba pa en skidanlaggning. Min gamla chef fran Branas skulle vara sa stolt.

Igar hade jag en av de battre dagarna pa valdigt lange. Jag tog taget och akte till en forort 1 timme fran stan. Dar blev jag upphamtad av Hayley, tjejen jag jobbade med pa restaurangen. Vi akte hela kustlinjen ner till Australiens "sydligaste fastlandspunkt". Pa vagen stannade vi pa olika stallen sa klart. Bla pa en vingard, dar vi testade olen. Vi akte forbi stranden, givetvis. Visste ni att det finns nagot som kallas beach boxes pa stranderna har? Det ar som svenska fiskebodarna, antar jag. Fast utan fonster och inredning. De rika manniskorna koper dessa "boxar" for en summa som skulle kunna ge dem ett mindre hus, och dar inne bevarar de alla sina sommarprylar, sa som surfbrada, fiskespo, osv. Alla de har sma "beach boxes" malas i starka, roliga farger sa att agarna ska kunna veta vilken som ar hans.

Nar kvallningen kom sa tog jag taget tillbaka till city Melbourne och dar var det bara att svida om for att folja med mina flat mates till en koreansk pub. Perfekt avslut pa dagen! God mat 'a la Korea, och vi fick prova pa nya drinkar och pratade om allt som skiljer vara kulturer emellan (vilket faktiskt ar en hel del) Visste ni tex att i Korea ar man automatiskt 1 ar nar man fods? En av tjejerna jag bor med ar fodd i november, och foddes da 1 ar gammal. Sen nar det blev nytt ar i januari sa fyllde hon ar igen, och blev da 2 ar nar vi skulle saga att hon ar 3 manader. Sa i Korea firar man inte fodelsedagar det datumet man ar fodd, utan pa nyarsafton och da firar alla tillsammans. Hon ar glad over att vara i Australien, for helt plotsligt ar hon bara 22 ar, istallet for 24. Intressant va? Who knew.

Idag har en food&wine festival startat har i stan, den ska paga i 10 dagar. Och passande nog sa kikade solen fram, sa nu ar det harligt ute igen. Imorgon ar det en marknad i Royal Botanic Garden som jag tankte ga forbi och kika pa (for mammas och mormors skull ska jag forsoka ta nagra bilder ocksa...) Hoppas ni far en jattebra helg, for det tanker jag ha!

1 kommentar:

  1. mt hotham är jättefint =) vi va där åkte skidor när de va säsong :D kram åsa

    SvaraRadera