14 nov. 2009

När man får det man tycker att man förtjänar.

För att förtydliga. Om jag går ut och springer i en timme, är trevlig mot alla mina gäster på jobbet, skänker pengar till välgörenhet och dessutom tar mig an grannens rastlösa hund på kvällen, så känner jag mig bra. Jag får en känsla av att jag "kickar ass", och tycker att jag nu förtjänar att något bra ska hända mig. Att jag vinner några tusenlappar på en trisslott som jag hittade när jag var ute och rastade grannens hund, eller ett jobberbjudande från en av mina trevliga gäster som visst skulle öppna eget nästa vecka, eller en plötslig viktminskning precis innan beach2010 eftersom jag sprang den där morgonen innan jobbet. Men sällan händer det. Och då blir vi på lite dåligt humör. Eller, jag kanske ska skriva "jag", ni kanske fungerar annorlunda. Irriterade för att det aldrig händer oss något. Händer mig något. För allt som jag faktiskt gör.

Jag menar, ta den här veckan till exempel. Jag har varit jätteduktig. Kanske inte skickat in extra pengar till välgörenhet, kanske inte tagit mig an grannens hund (Eller kanske. Hade hon haft en hund - så kanske). Men jag har tagit hand om mig. Gjort som man ska när man är sjuk. Druckit mycket, vilat ännu mer. Nu är jag nästan frisk. Men jag har kollat på nästan alla filmer jag har, läst de flesta böckerna, druckit ur alla saft i kylskåpet och till och med städat iordning lite här hemma. Jätteduktig. Vad får jag för det här nu då?

Sällan inser vi att det vi gör, är belöning nog. Om jag går ut med hunden så får jag motion, och bra dragsällskap. Om jag ger pengar till välgörenhet så får någon annan det bättre för de pengarna. I bästa fall kan de till och med förändra liv. Annars hade de bara förändrat min garderob. Att vara trevlig mot gästerna på jobbet, ger mig leenden tillbaka. Och så vidare, och så vidare.

Så, med andra ord, det enda jag får för att ha varit så här duktig hela veckan, är en kurerad kropp. Som faktiskt kurerade sig på bara en vecka. Det kunde vara värre. Jag borde vara tacksam. Jag ÄR tacksam.

Karma är din vän, om du lär dig att inse när karma slår tillbaka.

3 kommentarer:

  1. Blablobliblablo

    Karma is the shit om man är snäll.

    SvaraRadera
  2. tack för din kommentar på mitt inlägg,blev mycket glad:)

    SvaraRadera
  3. Så vackert skrivet inlägg. Underbart att läsa, och så sant!

    SvaraRadera