21 nov. 2009

LURAD!

Imorse när jag precis vaknat så pep det till i mobilen. Ett sms. "Allt bra? Sovit gott?" Från ett nr jag inte hade sparat. Jag blev lite fundersam, lite överraskad och otroligt nyfiken. Så jag svarade snabbt tillbaka "Jotack. Vem är det som frågar?" Det dröjer hela dagen innan jag får svar. Går igenom nummerlistor på jobbet, kollar igenom alla sökmotorer på nätet. Inget svar, någonstans. Jag är nyfiken till tusen! Vid halv fyra kommer ett svar "En som tjänat 400 på ditt sms som skickades till en server i Holland. Tack för ditt bidrag, ha en bra dag!"

Ni kan tro att jag blev fly förbannad! Någon har lurat mig!! Känner paniken stiga, jag har blivit rånad på 400 spänn!! Sen kommer jag på att jag har kontant-kort, med 10 kr på. Lugnar ner mig och berättar för mina jobbarkompisar att någon skojar med mig. Det måste ju vara ett skämt!(?) Självförtroendet kommer tillbaka och jag känner mig kaxig, så jag slänger iväg ett svar till bedragaren. "Härligt! Jag bjuder på den (här får du 400 till)"

På vägen hem från jobbet får jag sällskap. Vi snackar lite skit och sen ber jag honom avslöja skojaren som tror att han/hon kan lura mig! Så vi tar hans telefon och ringer upp det här numret. Söker "Johan". Men givetvis, ingen Johan fanns ju där. MEN vi fick ett namn. Anders.

Då började det ringa varningsklockor i huvudet på mig. Jag hade en misstänkt. Så jag ringde Västerås, som sade sig vara otroligt oskyldigt. Ingen där hade haft någon kontakt med Göteborg på hela dagen, så jag hade fel. När jag pratar med andra sidan Sverige så plingar det till i telefonen. Svar från Okänd. "Tack återigen för ditt bidrag. Din donation kommer att dras retroaktivt. Ha en trevlig kväll"

Ingen kan dra ett sånt skämt utan att bli mallig. Ingen kan låta bli att erkänna, till slut. Så med andra ord, det här inlägget tillägnas Västerås. För en underhållande dag.

Tack kära far, och bror!

2 kommentarer:

  1. Du skulle ju gått i taket om vi inte avslöjade oss, men kul var det! :)

    SvaraRadera